LANT OKTATÁS INDUL a BUDAPESTI  V. k-i SZABOLCSI BENCE ZENEISKOLÁBAN!

Kedves Kollégák! Kedves Érdeklődők!

Örömmel értesítünk benneteket, hogy 2020 szeptemberétől lehetőség nyílik lant tanulására a Budapesti V. kerületi Szabolcsi Bence Zeneiskolában, a következő lant-típusokkal:  reneszánsz lant, barokk lant, arciliuto, chitarrone /theorba.

Az intézmény nem rendelkezik lanttal, így mindenkinek magának kell megoldani a hangszert. A lant nem olcsó hangszer. Egy előre megrendelt 8 kórusos reneszánsz típusú lant legalább kb. 1.300 Euró. A legolcsóbb lant, amivel ez idáig találkoztam, tokkal együtt: 488 Euro, alább rendelhető. Ez a kezdőknek megfelelő minőségű.

https://m.thomann.de/intl/thomann_renaissance_lute_deluxe_8c.htm?i11l=en_GB%3ADE.EUR%3AEUR

Szabolcsi Bence (1899-1973) zenetörténész talán a legtöbbet tette a magyar régi-zene történetének felkutatása és rendszerezése ügyében, így ez az intézmény méltón lehet a Kárpát-medence lantos központja és fellegvára.

Az európai zenetörténetben a 15-18. században a lant volt az egyik legnépszerűbb hangszer, a „hangszerek királynője”, ahogy a reneszánszban nevezték. A 16-18. század során mintegy 200 lantkomponista műveivel számolhatunk. Tekintélyes szám ez egy hangszer történetében. Mivel mintegy másfél évszázada (kb.1800-1960) megszűnt Európában a lant használata és oktatása, ami addig mesterről-növendékre szállt évszázadokon keresztül, ezt a hagyományt itthon is újra kell élesztenünk.

Fontosnak tartjuk, hogy legalább egy zenei intézményben lehessen lantot tanulni Magyarországon, egy olyan zenei nagyhatalomban, ami két nemzetközi hírű lantost is adott a reneszánsz Európának. Bakfark Bálint mellett ritkán esik szó a Sopronban született és felnőtt Hans Newsidlerről, aki a török terjeszkedés miatt családjával Nürnbergbe menekült. Ő volt a német reneszánsz egyik legjelentősebb lantos komponistája, 8 lantkönyvet adott ki, lantiskolája mind a mai napig a leghasználhatóbb metódus. A magyar zenetörténetben fontos szerepe volt a hangszernek a históriás dalok, versénekek és egyházi népénekek kíséretében is. Gondoljunk itt első sorban Tinódi Lantos Sebestyén munkásságára.

Ahhoz, hogy a lant visszanyerje azt a tekintélyét, amit Magyarországon birtokolt a 17. századig a hangszerek között, és a mai hazai zenei életben a méltó helyére kerüljön, alapfeltétel, hogy a Kárpát-medencében legalább egy iskolában elindulhasson intézményes keretek között a lantok oktatása, ami egyébként a szomszédos országokban már régen megtörtént. A Hágai Királyi Konzervatóriumban, ahol tanulhattam 7 esztendőt, már 45 ! éve működik önálló lant-tanszék is.

Nemcsak nekünk, pengetős zenészeknek, de a magyar zenei élet számára is fontos, hogy végre ez a hangszer is újból gyökeret ereszthessen a magyar földbe. A hazai gitártanárok és egyetemi tanszakvezetők jó része is támogatja a lantoktatás bevezetésének ügyét. Gitárosok jól tudják, hogy repertoárjuk 16-18. századi részének java a lantirodalomból származik (L.Milan, da Milano, J. Dowland, Bakfark Bálint, H. Newsidler, H. Kapsberger, A. Piccinini, R.de Visée, J.S.Bach, S.L.Weiss, J.Haydn stb.), így ebből ők is profitálhatnak.

Külföldi példákat alapul véve ilyen hangszerrel egy lant-osztályt, vagy új tanszéket elkezdeni csak kiskorúakra alapozva nem lehet, így azon felnőtt lantosokra is számítunk, akik már hangszerrel rendelkeznek. Ahhoz, hogy gyerekek is kedvet kapjanak a tanulásához, előbb kell, hogy egy „lantosztály” létezzen, hogy egyáltalán a Kárpát-medencében tudjanak, halljanak róla.

A lant oktatásához szükséges tankönyvek is már rendelkezésre állnak: (ld. www.lant.hu/cd/konyv)

Lantköny (A lant vándorútja Európában) pótolni kívánja azt a hiányt, hogy ezidáig a lant történetéről magyar nyelven még nem született olyan összefoglaló mű, amely a hangszernek az európai zenetörténetben játszott több mint négy évszázadát részletesen bemutatná a hozzá kapcsolódó kultúrtörténetbe ágyazva. A mű fő gerincét az európai lantok története teszi ki az ókortól kezdődően, gazdag képanyaggal, korabeli metszetekkel, szépirodalmi utalásokkal. Az európai háttérbe ágyazva behatóan foglakozik a lant magyarországi történetével a 20. század végéig tárgyalva azt. A könyvben bemutatandó lantábrázolások (korabeli metszetek, festmények) az egyetemes művészettörténet kiemelkedő alkotásai mellett szinte teljességgel felölelik a Kárpát-medencében található anyagot.

A Reneszánszlant Metodika olyan módon épül fel, hogy használható legyen tankönyvkén az oktatásban, kurzusokon, a klasszikus gitárosok is tudják használni, és a műkedvelők maguk is elsajátíthassák a lantjáték alapismereteit.

A Reneszánszlant Antológia több esztendőre elegendő lantművet tartalmaz (műkedvelők részére is). Olyan módon lett tematikailag a Lant Metodikához hozzárendelve, hogy ennek elsajátítása során a hallgató megfelelő szintre juthat ahhoz, hogy – amennyiben itthon erre később sem lesz lehetőség – külföldi felsőfokú intézménybe bekerüljön.

Az elmúlt 27 év során kurzusokon sokakat tanítottam lantozni, többen nyertek felvételt külföldi felsőfokú intézménybe, néhányan professzionista előadók lettek, sokan műkedvelőkként játszanak, és szinte folyamatosan kerülnek elő fiatalok, akik ezen a hangszeren szeretnének tanulni. Biztosak vagyunk benne, hogy egy lantosztálynak csupán a ténye is elindít fiatalokat e hangszer felé. Mintegy 30 évnyi pedagógiai és előadóművészi tapasztalataimat szeretném a lantozni vágyók részére továbbadni.

Kérünk Benneteket, hogy a pengetős kollégák, zenetanárok, ismerősök körében minél több helyre juttassátok el ezt az információt, hogy akit a jövőben tényleg érdekel a lant tanulása, ahhoz eljusson a hír.

Köszönettel és üdvözlettel:

Kónya István & Peltzer Ferenc

Budapest, 2020. augusztus 13.

http://www.szabezi.hu/fooldal

 

Korábbi kurzusok:
1993 – Savaria ’93, Régi Zene Hét – Szombathely, művészeti vezető, lant tanár
1994 – 1996 – Musica Antiqua Apud Danubium – Szentendre – lant tanár
1996 – 1998 – Szombathelyi Régi Zene Nyári Akadémia – művészeti vezető, lant tanár
2002 – 2004 – Bükki Művészeti Napok – Régi Zene Kurzus – lant tanár
2006 – 2008 – Győri Nemzetközi Lant és Gitárfesztivál, művészeti vezető, lant tanár
2007 – 2012 – Régi Zene Kurzus énekesek, lantosok/gitárosok részére
2005 – 2013 – Savaria Régi Zene Műhely – művészeti vezető, lant tanár
2010 óta a Csíkszeredai Régizene Nyári Egyetemen – lant és gitár tanár

Előadások:
– szakmai és tudományos előadás
– továbbképzés lantosok és klasszikus gitárosok részére
– oktatás zenei kurzusokon; kurzusok szervezése
– lant-történeti, ismeretterjesztő előadás gyermekeknek, felnőtteknek

Előadásaim barokk lanttal és gitárral az elmúlt években:

Téma: Barokk művek átiratainak problémái és átírása a klasszikus gitárra, barokk előadásmód, díszítések – Enemond Gaultier, Rober de Visée, S.L. Weiss és J. S. Bach (barokklant, barokkgitár és theorba) művein keresztül
– Budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában Pest megyei gitártanárok részére
– Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem gitártanszak hallgató részére
– Debreceni Zeneművészeti Egyetem gitártanszak hallgatói részére